Cele 5 noțiuni de GDPR pe care trebuie să le știi

12 May 2017 | by Combridge | Smart

Cele 5 noțiuni de GDPR pe care trebuie să le știi, și impactul acestora asupra sectorului sănătății

Regulamentul General de Protecție a Datelor (GDPR - General Data Protection Regulation) a fost adoptat de Comisia Europeană și va intra în vigoare din 25 mai 2018. Regulamentul garantează controlul eficient al datelor cu caracter personal ca un drept fundamental al cetățenilor din Uniunea Europeană. Noile directive vor afecta toate companiile din Uniunea Europeană, inclusiv cele din România, precum și companiile care nu sunt din Uniunea Europeană dar desfășoară activități comerciale în țările din teritoriul ei. Sectorului sănătății nu este o excepție.

Ce vor însemna aceste reguli pentru cei care lucrează în sectorul medical? Fie vorba despre colectarea sau gestionarea datelor medicale personale,  responsabilităţile trebuie să fie asumate la nivel de management.

Sunt 5 noțiuni cheie la care fiecare companie din sectorul sănătății trebuie să fie atent începând de acum:

  1. Datele pot fi colectate numai cu notificarea prealabilă a clientului/pacientului

  2. Datele trebuie să fie procesate în transparență completă

  3. Datele cu caracter personal trebuie să fie criptate și stocate în siguranță

  4. Proprietarii datelor nu sunt companiile care le colectează, dar ele sunt responsabile pentru aceste informații

  5. Companiile trebuie să oferă oricând acces digital la datele culese

Toate noțiunile enumerate mai sus pot fi și sunt motive suficiente ca toți managerii, administratorii, directorii, personalul, sau toți cei care lucrează cu date în sectorul sănătății să se informeze și să devină conștienți și bine familiarizați atât cu normele de protecție a datelor, cât și cu consecințele lor în viitor. Regulamentul GDPR va afecta în mod inevitabil toate companiile care utilizează date de sănătate, precum și spitalele private, companiile farmaceutice private și instituțiile academice.

Obiectivul acestui nou set de reguli este aceea de a reoferi cetățenilor UE controlul asupra datelor lor cu caracter personal. Această reformă este un punct de pornire esențial pentru piața unică digitală, pe care Comisia o consideră prioritate. Piața unică digitală își propune să deschidă noi oportunități digitale de extindere în întreaga Europa.